Fokus på kvalitet og service har igen givet den økologiske bagerkæde høj vækst i besøgende og omsætning trods tidens forbrugerkrise. En stærk strategisk satsning har givet konstant forbedring i driften siden 2019 og overskud de seneste to år, siger kædens CEO Shahriar Bakhshpour.


”Tålmodighed og tillid til, at vi er på rette vej. Det er to af grundene til vores regnskab for 2022, som er det bedste i kædens historie. Vi har en stigning på godt 10 millioner i bruttofortjeneste, og selv om EBITDA er lavere end forventet, er den stadig 2,8 millioner bedre end forrige år, som ellers var vores bedste regnskab i mange år,” siger CEO Shahriar Bakhshpour fra den økologiske bagerkæde emmerys.
Har selv absorberet stigende omkostninger
Ligesom resten af detail- og fødevarebranchen har emmerys været ramt af voldsomme stigninger på energi og visse råvarer, men kæden har truffet et aktivt valg om at absorbere en stor del af de ekstra omkostninger internt frem for at lade kunderne betale i fuldt omfang.
”Vi har naturligvis også reguleret vores priser, men har valgt at være meget konservative, og vi kan se at vores gæster har belønnet os for det. Vi har haft en stor vækst i antallet af besøg, og stigningen i vores omsætning skyldes først og fremmest, at vi har flere besøgende. Selvom resultatet er er lavere end vi havde forventet er vi tilfreds med udviklingen særligt de store udfordringer markedet og resten af økonomien blev mødt med i kølvandet på Ukrainekrigen.,” forklarer Shahriar Bakhshpour.
Succes med vedholdende strategi
Dermed holder emmerys fast i den strategi, der blev indledt i 2019, med fokus på smag, kvalitet og uovertruffen kundeservice. Sortimentet justeres fortløbende, så det til stadighed er tidssvarende med de økologiske produkter som kunderne efterspørger. Samtidig satser emmerys også på at give sine gæster mulighed for en caféoplevelse af høj kvalitet.
”Vi har renoveret en række butikker for at implementere emmerys nye identitet og præsentere vores økologiske sortiment af brød, kager og kaffe på en mere synlig og imødekommende måde. Det har været en stor succes, og derfor sætter vi gang i at optimere resten af vores butikker de kommende år, ligesom vi også har konkrete planer om nye butikker,” siger emmerys CEO.

* Egenkapitalen og Soliditetsgraden er angivet inkl. fradrag fra ansvarlige lån.
** Halvårsregnskab / ændring af regnskabsperiode
Kilde: emmerys ApS

